Urząd Stanu Cywilnego i Referat Spraw Obywatelskich mieści się w budynku obok Urzędu - ul. Warszawska 35, Jaktorów
Kontakt z referatem:
tel. 46 854 51 04
e-mail: usc@jaktorow.pl
Kierownik referatu:
Maria Kowalec
tel. 46 854 51 05
Główne zadania referatu:
W zakresie Urzędu Stanu Cywilnego:
- Rejestracja urodzeń, małżeństw i zgonów w Systemie Rejestrów Państwowych
- Wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego
- Przenoszenie aktów stanu cywilnego sporządzonych w księgach stanu cywilnego do Systemu Rejestrów Państwowych
- Wpisywanie zagranicznych aktów stanu cywilnego do Systemu Rejestrów Państwowych
- Aktualizowanie danych i usuwanie niezgodności w rejestrze stanu cywilnego oraz w rejestrze PESEL na podstawie prawomocnych orzeczeń sądów, ostatecznych decyzji administracyjnych oraz innych dokumentów wydawanych przez odpowiednie organy administracyjne w Polsce i za granicą.
- Nadawanie numeru PESEL oraz meldowanie noworodków urodzonych na terenie Gminy Jaktorów
- Przyjmowanie od nupturientów zapewnienia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa
- Przyjmowanie w formie uroczystej oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński
- Prowadzenie postępowań administracyjnych związanych z prostowaniem i uzupełnianiem oraz unieważnianiem aktów stanu cywilnego
- Wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie zmiany imienia i nazwiska
- Wydawanie zaświadczeń w zakresie rejestracji stanu cywilnego:
- zaświadczenia stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
- zaświadczenia, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo,
- zaświadczenie o stanie cywilnym,
- zaświadczenie potwierdzające uznanie ojcostwa,
- zaświadczenie o nadaniu numeru PESEL
- zaświadczenie o braku aktu w księgach stanu cywilnego i braku księgi stanu cywilnego
- Przyjmowanie oświadczeń w zakresie rejestracji stanu cywilnego:
- oświadczenia o uznaniu ojcostwa,
- oświadczenia o nadaniu dziecku nazwiska męża matki, który nie jest ojcem dziecka,
- oświadczenia o zmianie imienia dziecka przed upływem 6 miesięcy od sporządzenia jego aktu urodzenia
- oświadczenia osób rozwiedzionych o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
- oświadczenia o nazwisku, jakie będą nosić małżonkowie po zawarciu małżeństwa oraz nazwisku ich dzieci
- Przyjmowanie wniosków o nadanie medali za długoletnie pożycie małżeńskie, sporządzanie dokumentacji dla Biura Wojewody oraz pomoc w organizacji uroczystości jubileuszy długoletniego pożycia małżeńskiego
W zakresie Referatu Spraw Obywatelskich:
- Nadawanie numeru PESEL obywatelom polskim oraz cudzoziemcom na podstawie ustawy Prawo o ewidencji ludności
- Zameldowania na pobyt stały i czasowy oraz wymeldowania obywateli polskich i cudzoziemców
- Prowadzenie i aktualizacja danych z zakresu rejestru mieszkańców, rejestru cudzoziemców, rejestru PESEL oraz rejestru dowodów osobistych
- Prowadzenie postępowań administracyjnych z zakresu zameldowań i wymeldowań
- Wydawanie zaświadczeń i poświadczeń z rejestru mieszkańców, rejestru cudzoziemców, rejestru PESEL, rejestru wyborców oraz rejestru dowodów osobistych
- zaświadczenie o zameldowaniu
- zaświadczenie o ilości osób/ o braku osób zameldowanych pod wskazanym adresem
- zaświadczenie o numerze Pesel osoby zmarłej
- Udostępnianie danych z rejestru mieszkańców, rejestru cudzoziemców, rejestru wyborców, rejestru PESEL i rejestru dowodów osobistych oraz wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie odmowy udostępnienia tych danych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa
- Przyjmowanie zgłoszeń wyjazdu i powrotu z zagranicy
- Prowadzenie rejestru wyborców, obsługa wyborów, przygotowanie spisów wyborców. Przyjmowanie wniosków o dopisanie do rejestru wyborców, dopisanie do spisu wyborców, wydawanie zaświadczeń o prawie do głosowania.
- Udział w przygotowywaniu spraw związanych z przeprowadzeniem spisu ludności i mieszkań, współpraca w tym zakresie z innymi referatami oraz organami/jednostkami
- Udział w przygotowaniu i przeprowadzeniu poboru i rejestracji przedpoborowej,
- Przyjmowanie pism sądowych i wywieszanie ogłoszeń o ustanowieniu kuratora dla strony, której miejsce pobytu nie jest znane
- Przyjmowanie wniosków i wydawanie dowodów osobistych
- Przyjmowanie zgłoszeń i zawieszenie oraz odwieszanie certyfikatów na D.O.
- Przyjmowanie zgłoszeń i wydawanie zaświadczeń o utracie lub uszkodzeniu D.O.